Merkevarebygging – Coca-Cola

Vi omgås daglig merkevarer uten selv å tenke så nøye over det, og de er en del av livene våre både på godt og vondt.

Vi har tidligere snakket en del om entreprenørskap, elevbedrifter og generelt hva som skal til for å lykkes som gründere. Vi er ikke ferdig med dette som tema, og kommer nok til å ta for oss konkrete bedrifter for å se hvordan de faktisk bygget opp sin virksomhet. Men nå tenkte jeg å snakke om de virkelige store, som en gang i tiden også startet i det små – for slik er er det jo med alt og alle enten om det er snakk om det ene eller det andre.

Coca-Cola

Det er ikke mange steder i verden at man ikke treffer på denne merkevaren, og det er vel knapt noen annen bedrift/eller merkevare – som er flinkere med markedsføring enn nettopp Coca-Cola. Men starten på bruseventyret i USA, har nok noen detaljer som ikke fullt så kjent for dagens generasjon av Coca-Cola drikkende mennesker – og dem er det riktig så mange av. Coca-Cola ligger i dag faktisk på en 4.plass, over «Most valued brands» i verden – dette ifølge den kjente Forbes-listen.

Coca-Cola

John Pemberton

Vi skal tilbake til året 1886 og til apotekeren John Pemberton, for dette er nemlig mannen som fant opp den kjente drikken så mange elsker. 6 år etter oppfinnelsen ble Coca-Cola registrert som et eget varemerke, og i 1887 solgte Pemberton rettighetene til en forretningsmann ved navn Asa Griggs Candler. Dette er mannen som stod bak grunnleggelsen av Coca-Cola Corporation i 1892.

Solgte billig

Jeg har ikke noen opplysninger om hva apoteker John Pemberton fikk i salgssum for sin oppfinnelse, men det sies at den ble solgt billig og at Pemberton ikke selv hadde midler til selv å starte noen masseproduksjon av drikken sin. Året etter salget av Coca-Cola, så døde Pemberton av kreft i magen – og fikk således aldri vite hvor stor hans oppfinnelse skulle bli verden over.

Atlanta USA

Det er her dagens produksjon av Coca-Cola skjer, og hovedsete for The Coca-Cola Company. Det som produseres i Atlanta, er Coca-Cola konsentrat, som selges videre world wide til bryggerier/tapperier. Det er ikke noen tvil om at det å ha avtale med The Coca-Cola Company, er eksklusivt for dem det gjelder. Det er knallhard konkurranse i denne bransjen, og kun de sterkeste som overlever på sikt – det kan man med sikkerhet si at.

Kjente Coca-Cola produkter

Den vanlige ordinære og sukkerholdige drikken som vi kjenner best, heter som kjent Coca-Cola. Men etter hvert har det kommet en rekke andre varianter av drikken, slik som Coca-Cola Light uten sukker men med søtningsstoffet Aspartam. Videre kan det nevnes produkter som Coca-Cola light lemon, Coca-Cola light lime, Koffeinfri Coca-Cola light, Coca-Cola lime, Cherry Coke ja listen er enda lenger enn dette – men som dere forstår og kanskje vet har det blitt produsert en rekke varianter av den kjente drikken. Senere skal vi bi bedre kjent med andre store merkenavn, innen mange forskjellige bransjer og mest trolig innen elektronikk i første omgang.