Gode råd for å bygge opp et merkenavn

Gode råd for å bygge opp et merkenavn

Internett er både en velsignelse og en forbannelse. På pluss siden så har vi det faktum at det er enklere å nå ut til publikum og potensielle kunder. Ulempen er at det er svært mange bedrifter som slåss om oppmerksomheten på akkurat samme måte.

Løsningen er derfor å bygge opp et merkenavn som gjør det enklere for potensielle kunder å huske bedriften. Noe som lar bedriften skille seg ut fra mengden og motiverer kundene til å komme tilbake flere ganger. Å få kunder til å komme tilbake igjen og igjen er nemlig nøkkelen til suksess.

Det er her utfordringen ligger for mange gründere. Hvordan skal de få formidlet sin ide, sine varer på en slik måte at potensielle kunder lar seg fascinere og husker bedriftens navn.

Samkjørt design

Samkjørt design

Mange gründere sliter med å få laget en god nettside. De har informasjonen, de har bildene og de har teknologien. Utfordringen er å få lagt dette inn i en passende design. Fargene, logoen og bildene må til sammen danne et bilde som representerer bedriften på en god måte. Den samme designen må brukes på alt annet reklamemateriell. Dette vil gjøre det lettere for kundene å huske bedriften og ha en positiv opplevelse.

En klar logo

En logo skal representere bedriften, den er ansiktet utad. Derfor bør den være såpass spesiell at folk husker den, samtidig som man må være forsiktig så den ikke fornærmer noen eller vekker negative følelser.  Dette er en hårfin balansegang, og derfor kan det lønne seg å bruke et firma til denne jobben.

Logens farger og utforming påvirker resten av nettsiden. En logo med harde kanter passer best kombinert med harde kanter og skarpe linjer på nettsiden. Myke linjer i en logo kan videreføres med myke linjer på nettsiden. I noen få tilfeller så kan det lønne seg å skape kontraster og gjøre det motsatte. Dette er dog noe man skal være svært forsiktig med. Igjen så kan det lønne seg å konsultere med profesjonelle.

Informasjonsflyten

Informasjonsflyten

Internett er fylt til randen med informasjon og spennende nettsider. Derfor er det mye å velge mellom og det kan være vanskelig å holde på publikums oppmerksomhet.
Personlig så tilbringer jeg gjerne noen timer med et strategispill fra poki.no eller spinner noen hjul hos Pokerstarscasino.com når jeg har fri. Slike nettsider er spennende og engasjerende og ikke minst populære. De er ikke nødvendigvis en standard som alle andre skal følge, men de kan være en inspirasjonskilde.

De mest populære nettsidene er nemlig ikke bare nettsider som tilbyr spill og gimmicker, det er nettsider som jevnlig oppdateres. Ingen liker å besøke en nettside som ikke oppdateres med ny informasjon, nye produkter eller annet. Derfor er det viktig at bedriften hele tiden jobber aktivt ut mot publikum for å sikre at nettsiden alltid er oppdatert med det nyeste.

Tilbakemeldinger fra kunder

Uansett hva bedriften selger så er det viktig å kunne overbevise potensielle kunder om produktets egnethet. Det er selvsagt flere måter man kan gjøre dette på. Alt fra å lage små filmsnutter til å skrive detaljerte beskrivelser av produktet. Det aller vanskeligste, men mest effektive er å få kunder til å legge igjen en anmeldelse, komme med en tilbakemelding.

Spørreundersøkelser og forskning har vist at kunder har stor tiltro til andre kunders uttalelser. Så hvis mange kunder tar seg tid til å skrive litt om produktet så vil dette slå godt ut for produktets kredibilitet.

Den store utfordringen er å få kunder til å skrive en slik anmeldelse. Vi har det travelt og vi må prioritere hva vi vil bruke tiden vår på. Å skrive en produkt anmeldelse er sjelden høyt prioritert. Derfor må bedriften prøve å skape et godt forhold til kunden slik at kunden har lyst til å gjøre det lille ekstra for bedriften.

Tilbakemeldinger fra kunder

Et større selskap vil gjerne belønne kunder som bruker tid på å skrive en anmeldelse med et gavekort eller ekstra poeng som kan brukes for å handle i butikken. Mindre selskaper må jobbe mer intenst med å skape et personlig forhold. Det finnes mange gode måter å gjøre dette på. Mange små bedrifter velger å legge inn en personlig hilsen i produktet eller informasjonen. Gjerne håndskrevet fordi dette er mer personlig og viser kunden at du bryr deg. Det er også viktig å bruke kundens navn i e-poster og nyhetsbrev. Jo mer personlig jo bedre.

Oppsummert

Å bygge opp et solid merkenavn handler om å ha en representativ nettside, med en god logo og oppdatert informasjon. Informasjonen kan leveres i blogg form eller bare ved å oppdatere sidene med informasjon. Videre så er det viktig å utvikle et personlig forhold til kundene. Dette vil inspirere flere kunder til å bruke litt tid på å skrive en anmeldelse som igjen vil gi selskapet bedre kredibilitet.

Avslutningsvis så må vi selvsagt poengtere at firmaet må levere topp kvalitets produkter. Uten gode produkter så vil ikke kundene vende tilbake.